Saturday, February 17, 2018

Lumrah Sahabat - Datang Dan Pergi

Assalamualaikum w.b.t

Masa zaman nak habis sekolah dulu, aku ada terbaca dan terdengar satu ungkapan/pepatah/quote/statistik ni...

"Setiap tujuh (7) tahun, kita akan bertukar kawan, akan dapat kawan baru dan tinggalkan kawan yang lama" 

Jika difikirkan balik, kalau konsep hidup aku, memang betul pun. Sekolah rendah kawan dengan orang lain, sekolah menengah kawan dengan orang lain. Sebab masa sekolah rendah dekat dengan kawasan rumah, bila sekolah menengah merantau tempat lain.

Jadinya, aku pun bersiap sedia la untuk menghadapi fasa hilang kawan dan jumpa kawan baru ni.

Setelah melalui tahun-tahun yang mendatang, aku sedar yang perangkaan yang dikeluarkan oleh siapa pun aku tak tahu tu amatlah tidak benar.

Sebenarnya, kawan datang dan pergi di zaman ini bukanlah dalam tempoh yang mencapai setiap 7 tahun, tetapi setahun dua pun dah boleh terjadi. Hahaha!!!

Dalam Islam, kita dilarang memutuskan hubungan silaturahim. So for me, I try not be the one yang memutuskan itu. Walau bagaimanapun, dah kalau kita dilayan dan diputuskan silaturahim tersebut, maka pasrah jela. Doakan yang terbaik untuk semua.

Derma darah, perkara kecil yang mampu memberi impak yang besar

Semoga kita sentiasa berada di bawah lembayung rahmat Nya

Sekian.

No comments:

Post a Comment